30 OF 50 KILOMETER IN BOEKELO


Ruim 10 jaar geleden is op verzoek van de toenmalige Dorpsraad door de gemeente de gehele bebouwde kom van Boekelo aangewezen als 30km gebied. De handhaving daarvan heeft jarenlang op een laag pitje gestaan, tot in de loop van 2011 de politie startte met intensieve controles, met name op de Windmolenweg. Sommige inwoners juichten dit toe, anderen vonden dit niet nodig omdat de verkeersveiligheid in Boekelo hier geen aanleiding toe gaf. De irritatie over de controles bij menigeen werd bovendien gevoed doordat de meeste bekeuringen een snelheidsoverschrijding van max. 10km per uur aangaven. Overigens realiseren wij ons dat de beleving van snelheid zeer subjectief is en mede afhankelijk is van het eigen vervoermiddel. Een wandelaar ervaart de snelheid van een auto vaak hoger dan de automobilist zelf.

Dit alles heeft binnen de Dorpsraad geleid tot een discussie of de snelheid van 30km in het hele dorp gehandhaafd zou moeten blijven, of dat voor de doorgaande wegen (te weten Beckumerstraat uitgezonderd het dorps- centrum, Boekelosestraat, Kwinkelerweg, Weleweg en Windmolenweg)  de maximumsnelheid weer op 50km gebracht zou moeten worden.
Het zou dan om een advies aan de gemeente gaan. Ten behoeve van de discussie hierover heeft een werkgroep van drie leden van de Dorpsraad zich gebogen over de toenmalige totstandkoming van de 30km, en de voor- en nadelen daarvan. Als nadelen voor de herinvoering van 50km werden vooral milieu, leefbaarheid en veiligheid gezien.

Binnen de Dorpsraad is er geen unaniem standpunt over de maximum snelheid van 30km respectievelijk 50km per uur. Ongeveer de helft van het aantal leden is voor handhaving van de 30km, de andere helft voor de herinvoering van 50km op doorgaande wegen.

Wij hebben ons ook afgevraagd wat de consequenties zouden zijn van herinvoering van 50km op enkele doorgaande wegen. Wij hebben vastgesteld dat deze groot zijn.
Na 2000, toen de 30km zone in Boekelo is ingevoerd, is veel wet- en regelgeving gewijzigd waarbij ondermeer rekening is gehouden met de geldende maximum snelheid. Herinvoering van de 50km op doorgaande wegen gaat dan ook gepaard met de nodige kosten.

Enkele voorbeelden:

  • Woningen die na 2000 gebouwd of verbouwd zijn/worden, voldoen aan eisen met betrekking tot geluidsisolatie op basis van 30km.
    De bouwvergunningen zijn op basis hiervan afgegeven. Voor 50km gelden andere, hogere eisen. Herinvoering van 50 km zal ongetwijfeld leiden tot schadeclaims en kosten voor de gemeente.
  • De doorgaande wegen (zowel buiten als binnen de bebouwde kom) waar dan 50km zou gaan gelden, moeten worden aangepast aan de herkenbaarheidskenmerken van 50km binnen de bebouwde kom.
    Dit betekent: vrij liggende fietspaden of fietsstroken.
    Ook dit brengt kosten met zich mee.
  • Tot slot is het zo dat er voor de eventuele wijziging naar 50km verkeersbesluiten genomen moeten worden. Tegen deze besluiten kan iedere belanghebbende bezwaar maken. Juristen verwachten dat degene die bezwaar maakt grote kans maakt om in het gelijk gesteld te worden.

Voor de Dorpsraad betekent het voorgaande dat geen verder onderzoek wordt gedaan naar de eventuele herinvoering van 50km op doorgaande wegen.

Dorpsraad Boekelo
 

boeke-loos  november 2012 34ejaargang, nr.354