Ruim 10 jaar geleden is op verzoek van de
toenmalige Dorpsraad door de gemeente de gehele bebouwde kom van Boekelo
aangewezen als 30km gebied. De handhaving daarvan heeft jarenlang op een
laag pitje gestaan, tot in de loop van 2011 de politie startte met
intensieve controles, met name op de Windmolenweg. Sommige inwoners
juichten dit toe, anderen vonden dit niet nodig omdat de
verkeersveiligheid in Boekelo hier geen aanleiding toe gaf. De irritatie
over de controles bij menigeen werd bovendien gevoed doordat de meeste
bekeuringen een snelheidsoverschrijding van max. 10km per uur aangaven.
Overigens realiseren wij ons dat de beleving van snelheid zeer
subjectief is en mede afhankelijk is van het eigen vervoermiddel. Een
wandelaar ervaart de snelheid van een auto vaak hoger dan de
automobilist zelf.
Dit alles heeft binnen de Dorpsraad geleid tot een discussie of de
snelheid van 30km in het hele dorp gehandhaafd zou moeten blijven, of
dat voor de doorgaande wegen (te weten Beckumerstraat uitgezonderd het
dorps- centrum, Boekelosestraat, Kwinkelerweg, Weleweg en Windmolenweg)
de maximumsnelheid weer op 50km gebracht zou moeten worden.
Het zou dan om een advies aan de gemeente gaan. Ten behoeve van de
discussie hierover heeft een werkgroep van drie leden van de Dorpsraad
zich gebogen over de toenmalige totstandkoming van de 30km, en de voor-
en nadelen daarvan. Als nadelen voor de herinvoering van 50km werden
vooral milieu, leefbaarheid en veiligheid gezien.
Binnen de Dorpsraad is er geen unaniem standpunt over de maximum
snelheid van 30km respectievelijk 50km per uur. Ongeveer de helft van
het aantal leden is voor handhaving van de 30km, de andere helft voor de
herinvoering van 50km op doorgaande wegen.
Wij hebben ons ook afgevraagd wat de consequenties zouden zijn van
herinvoering van 50km op enkele doorgaande wegen. Wij hebben vastgesteld
dat deze groot zijn.
Na 2000, toen de 30km zone in Boekelo is ingevoerd, is veel wet- en
regelgeving gewijzigd waarbij ondermeer rekening is gehouden met de
geldende maximum snelheid. Herinvoering van de 50km op doorgaande wegen
gaat dan ook gepaard met de nodige kosten.
Enkele voorbeelden:
- Woningen die na 2000 gebouwd of verbouwd zijn/worden, voldoen
aan eisen met betrekking tot geluidsisolatie op basis van 30km.
De bouwvergunningen zijn op basis hiervan afgegeven. Voor 50km
gelden andere, hogere eisen. Herinvoering van 50 km zal ongetwijfeld
leiden tot schadeclaims en kosten voor de gemeente.
- De doorgaande wegen (zowel buiten als binnen de bebouwde kom)
waar dan 50km zou gaan gelden, moeten worden aangepast aan de
herkenbaarheidskenmerken van 50km binnen de bebouwde kom.
Dit betekent: vrij liggende fietspaden of fietsstroken.
Ook dit brengt kosten met zich mee.
- Tot slot is het zo dat er voor de eventuele wijziging naar 50km
verkeersbesluiten genomen moeten worden. Tegen deze besluiten kan
iedere belanghebbende bezwaar maken. Juristen verwachten dat degene
die bezwaar maakt grote kans maakt om in het gelijk gesteld te
worden.
Voor de Dorpsraad betekent het voorgaande dat geen verder onderzoek
wordt gedaan naar de eventuele herinvoering van 50km op doorgaande
wegen.
Dorpsraad Boekelo
|