PLANNEN MBS KUNNEN ECHT NIET DOOR DE BEUGEL

Onlangs was de MBS in het nieuws vanwege de zesde (!!) poging het bestaande MBS-spoor via Twekkelo uit te breiden naar Hengelo.
Al in 1989 is er door bureau Kappelhof uit Breda een haalbaarheidsstudie gedaan naar de mogelijk- en onmogelijkheden van verlenging van het MBS-spoor. In 1993 is opnieuw een haalbaarheidsonderzoek gedaan door bureau Hopman en de Vries.
In 1996 nogmaals een onderzoek: nu door de STEC-groep uit Arnhem. In 1999 werd nogmaals een haalbaarheidsonderzoek gedaan, ditmaal door bureau AMBRE uit Enschede. En na ieder onderzoek is gebleken dat de doortrekking financieel en milieutechnisch niet haalbaar was.
In 2001 kwam er van Wethouder E. Helder de persoonlijke toezegging dat de uitbreidingsplannen definitief van de baan zijn.
Echter in 2005 is er door de MBS weer opnieuw opdracht gegeven de haalbaarheid te onderzoeken. In dit plan moesten zelfs 12 woningen aan de Winterhaarweg worden afgebroken. Opnieuw bleken al deze plannen niet haalbaar. Maar opnieuw was er weer bij vele buurtbewoners die sociale onzekerheid.
Wanneer houdt dit eens een keer op?

Nu anno 2008 ligt er wederom een uitbreidingsplan!
Dit keer echter van een voorzitter die zijn eigen architectenbureau
(IAA) de opdracht en de eventuele verdere uitwerking van het uitbreidingsplan geeft! Dit is nog nooit vertoond.Deze keer gaat het echter niet alleen om verlenging van de bestaande spoorlijn. Volgens het laatste plan moet er een commercieel goederenspoor worden aangelegd van Haaksbergen naar Hengelo.
Op compleet nieuwe infrastructuur moeten er in het groene buitengebied meerdere aftakkingen komen naar o.a. Grolsch, afvalverwerker Twence en Bolk containeroverslagbedrijf.
De oversteek van de A35 en de Windmolenweg kan volgens MBS-voorzitter Astrego via een �beugelbrug� welke volgens een eerste ontwerptekening meer dan dertig meter hoog lijkt te worden!
Het bestaande viaduct over de RW 35 en een groot deel van de Windmolenweg moet daarom worden afgebroken; het nieuwe spoor gaat kilometers lang over metershoge spoordijken door het buitengebied van Boekelo en Twekkelo. De MBS heeft hier echter zelf geen geld voor��.

Jarenlang al zijn er bezwaren tegen eventuele doortrekking van de spoorlijn: aantasting van het coulisselandschap, het doorsnijden van sociale en ecologische verbindingszones, de uitstoot van roet en fijnstof, de visuele hinder, geluidhinder, geuroverlast en de enorme gemeenschapskosten.
De bodem in Twekkelo is door zoutboringen aan verzakking onderhevig. In het beoogde trac� zijn meerdere, immens grote en al eeuwenoude ondergrondse holten aanwezig (zoutcavernes). Amerikaans onderzoek heeft dit gebied met cavernes als riskant tot zeer riskant aangemerkt. In 1991 was er een spontane instorting van zo�n caverne aan de Enschedese Havenweg (nota bene in een laag risicogebied!).
Verlenging van de spoorlijn door dit gebied (vergelijk de MBS-stoomtrein met een 40 ton mega klopboormachine) is daarom uitermate onveilig.

Binnen afzienbare tijd krijgt Boekelo/Usselo bij Grolsch een vernieuwde aansluiting met de N18 naar Haaksbergen. In 2011 wordt begonnen met de aanleg met een vernieuwde weg met 4 rijstroken naar het
FC Twente stadion, het B&S park, Go-Planet en ijsbaan. Waarschijnlijk gecombineerd met een HOV-busbaan. Over het Twentekanaal wordt een nieuwe ophaalbrug gebouwd.
Met de al bestaande verbindingswegen, de Rijksweg RW 35, de spoorlijn Hengelo - Drienerlo - Enschede, het Twentekanaal en de nog nieuw aan te leggen wegen, is er voor de eventueel in de MBS ge�nteresseerde bedrijven in 2011 al zeer veel infrastructuur aanwezig. En dit allemaal op een gebied van slechts enkele vierkante kilometers!
Het groene gebied tussen Hengelo, Enschede en Boekelo (Twekkelo) kan niet nog meer (in dit geval zelfs onnodige ) infrastructurele uitbreiding verdragen.
De MBS wil veranderen van een vrijwilligersorganisatie naar een professionele organisatie. Of deze identiteitsverandering de MBS zelf goed doet is nog maar de vraag. Wel blijkt dat de bestaande sympathie voor de MBS afneemt door de recente plannen.
Uit gesprekken met niet alleen aanwonenden van de bestaande spoorlijn, maar ook van de nieuwe bewoners van De Bleekerij valt dit te vernemen. Dat bewoners van Twekkelo en de Hengelose wijk Veldwijk al jaren gruwelen van doortrekking van de spoorlijn is genoegzaam bekend.
Het kan niet zo zijn dat het toeristische en recreatieve aspect van de MBS (dagjesmensen van buitenaf) zoveel en dan ook nog zwaar gesubsidieerde schade kan aanrichten in een eveneens toeristisch en recreatief natuurgebied (monumentale landgoederen, stiewelpaden, wandel-, fiets- en ruiterpaden etc.).
De bewoners van het gebied Molenveld respecteren de historische belangen en alle inspanningen die de MBS gemaakt heeft tot wat ze nu is. Wij vinden echter ook dat onze belangen gerespecteerd moeten worden en dat de rust en de cultuurhistorische waarde van het groene buitengebied moet worden behouden zoals deze nu is.

Namens de bewoners van de Winterhaarweg-Windmolenweg-Molenveld,
Ben Valkenburg tel. 428 07 15
Frans Mulder tel. 428 13 90