PLANNEN MBS KUNNEN ECHT NIET DOOR DE BEUGEL |
Onlangs was de MBS in het nieuws vanwege de zesde (!!) poging het bestaande
MBS-spoor via Twekkelo uit te breiden naar Hengelo.
Al in 1989 is er door bureau Kappelhof uit Breda een haalbaarheidsstudie gedaan
naar de mogelijk- en onmogelijkheden van verlenging van het MBS-spoor. In 1993
is opnieuw een haalbaarheidsonderzoek gedaan door bureau Hopman en de Vries.
In 1996 nogmaals een onderzoek: nu door de STEC-groep uit Arnhem. In 1999 werd
nogmaals een haalbaarheidsonderzoek gedaan, ditmaal door bureau AMBRE uit
Enschede. En na ieder onderzoek is gebleken dat de doortrekking financieel en
milieutechnisch niet haalbaar was.
In 2001 kwam er van Wethouder E. Helder de persoonlijke toezegging dat de
uitbreidingsplannen definitief van de baan zijn.
Echter in 2005 is er door de MBS weer opnieuw opdracht gegeven de
haalbaarheid te onderzoeken. In dit plan moesten zelfs 12 woningen aan de
Winterhaarweg worden afgebroken. Opnieuw bleken al deze plannen niet haalbaar.
Maar opnieuw was er weer bij vele buurtbewoners die sociale onzekerheid.
Wanneer houdt dit eens een keer op?
Nu anno 2008 ligt er wederom een uitbreidingsplan!
Dit keer echter van een voorzitter die zijn eigen architectenbureau
(IAA) de opdracht en de eventuele verdere uitwerking van het uitbreidingsplan
geeft! Dit is nog nooit vertoond.Deze keer gaat het echter niet alleen om
verlenging van de bestaande spoorlijn. Volgens het laatste plan moet er een
commercieel goederenspoor worden aangelegd van Haaksbergen naar
Hengelo.
Op compleet nieuwe infrastructuur moeten er in het groene buitengebied meerdere
aftakkingen komen naar o.a. Grolsch, afvalverwerker Twence en Bolk
containeroverslagbedrijf.
De oversteek van de A35 en de Windmolenweg kan volgens MBS-voorzitter Astrego
via een �beugelbrug� welke volgens een eerste ontwerptekening meer dan dertig
meter hoog lijkt te worden!
Het bestaande viaduct over de RW 35 en een groot deel van de Windmolenweg moet
daarom worden afgebroken; het nieuwe spoor gaat kilometers lang over metershoge
spoordijken door het buitengebied van Boekelo en Twekkelo. De MBS heeft hier
echter zelf geen geld voor��.
Jarenlang al zijn er bezwaren tegen eventuele doortrekking van de
spoorlijn: aantasting van het coulisselandschap, het doorsnijden van sociale en
ecologische verbindingszones, de uitstoot van roet en fijnstof, de visuele
hinder, geluidhinder, geuroverlast en de enorme gemeenschapskosten.
De bodem in Twekkelo is door zoutboringen aan verzakking onderhevig. In het
beoogde trac� zijn meerdere, immens grote en al eeuwenoude ondergrondse holten
aanwezig (zoutcavernes). Amerikaans onderzoek heeft dit gebied met cavernes als
riskant tot zeer riskant aangemerkt. In 1991 was er een spontane instorting van
zo�n caverne aan de Enschedese Havenweg (nota bene in een laag risicogebied!).
Verlenging van de spoorlijn door dit gebied (vergelijk de MBS-stoomtrein met een
40 ton mega klopboormachine) is daarom uitermate onveilig.
Binnen afzienbare tijd krijgt Boekelo/Usselo bij Grolsch een vernieuwde
aansluiting met de N18 naar Haaksbergen. In 2011 wordt begonnen met de aanleg
met een vernieuwde weg met 4 rijstroken naar het
FC Twente stadion, het B&S park, Go-Planet en ijsbaan. Waarschijnlijk
gecombineerd met een HOV-busbaan. Over het Twentekanaal wordt een nieuwe
ophaalbrug gebouwd.
Met de al bestaande verbindingswegen, de Rijksweg RW 35, de spoorlijn Hengelo -
Drienerlo - Enschede, het Twentekanaal en de nog nieuw aan te leggen wegen, is
er voor de eventueel in de MBS ge�nteresseerde bedrijven in 2011 al zeer veel
infrastructuur aanwezig. En dit allemaal op een gebied van slechts enkele
vierkante kilometers!
Het groene gebied tussen Hengelo, Enschede en Boekelo (Twekkelo) kan niet nog
meer (in dit geval zelfs onnodige ) infrastructurele uitbreiding verdragen.
De MBS wil veranderen van een vrijwilligersorganisatie naar een professionele
organisatie. Of deze identiteitsverandering de MBS zelf goed doet is nog maar de
vraag. Wel blijkt dat de bestaande sympathie voor de MBS afneemt door de recente
plannen.
Uit gesprekken met niet alleen aanwonenden van de bestaande spoorlijn, maar ook
van de nieuwe bewoners van De Bleekerij valt dit te vernemen. Dat bewoners van
Twekkelo en de Hengelose wijk Veldwijk al jaren gruwelen van doortrekking van de
spoorlijn is genoegzaam bekend.
Het kan niet zo zijn dat het toeristische en recreatieve aspect van de MBS
(dagjesmensen van buitenaf) zoveel en dan ook nog zwaar gesubsidieerde schade
kan aanrichten in een eveneens toeristisch en recreatief natuurgebied
(monumentale landgoederen, stiewelpaden, wandel-, fiets- en ruiterpaden etc.).
De bewoners van het gebied Molenveld respecteren de historische belangen en alle
inspanningen die de MBS gemaakt heeft tot wat ze nu is. Wij vinden echter ook
dat onze belangen gerespecteerd moeten worden en dat de rust en de
cultuurhistorische waarde van het groene buitengebied moet worden behouden zoals
deze nu is.
Namens de bewoners van de Winterhaarweg-Windmolenweg-Molenveld,
Ben Valkenburg tel. 428 07 15
Frans Mulder tel. 428 13 90