REACTIE DORPSRAAD TRAJECTNOTA/MER N18 |
Brief aan Inspraakpunt Trajectnota/MER N18 Varsseveld – Enschede Te Den Haag. Afschrift oa gezonden aan Gemeente Enschede, Provincie Overijssel en Buurtkring Usselo .Boekelo, 21 oktober 2008 Geachte heer/mevrouw, Graag maken wij van de mogelijkheid gebruik om te reageren op de enige tijd geleden verschenen Trajectnota/MER N18 Varsseveld – Enschede. Wij hebben ons daarover laten informeren door het lezen van de verschillende stukken en het bezoeken van de informatieavond op 13 oktober jl. en de openbare hoorzitting op 15 oktober jl. Ook hebben wij contact gehad met de Buurtkring Usselo en het bestuur van de Military Boekelo. Vooropgesteld is dat o.i. snel (voorjaar 2009) een besluit moet vallen over het door de Minister wenselijk geachte tracé. Daarbij realiseren wij ons dat elke keuze consequenties heeft voor milieu, economische groei, veiligheid, doorstroming, aanliggende bewoners e.d. Daarnaast zijn wij unaniem van mening dat er een omleiding om de kern Usselo tussen Boekelo en Usselo moet komen. Dit vooral omdat wij de verwachting hebben dat de doorstroming van het verkeer tussen m.n. Haaksbergen en Enschede zal verbeteren met de daarbij behorende verkeersveiligheid en dat dit hopelijk minder sluipverkeer door ons dorp betekent. Over de vraag of deze omleiding aan moet sluiten op de Haaksbergerstraat of door het fraaie buitengebied van Boekelo moet worden aangelegd om bij Haaksbergen aan te sluiten op de daar geprojecteerde rondweg zijn wij minder unaniem. Vooral omwille van argumenten als milieuvriendelijkheid, minder versnippering van het buitengebied en andere inschattingen van de economische groei pleiten sommige dorpsraadsleden voor aansluiting op de Haaksbergerstraat. Anderen voelen meer voor de rechtstreekse variant vanwege de te verwachten betere doorstroming en verkeersveiligheid en de gevolgen voor landbouw en economie. Overigens zijn wij weer unaniem van mening dat zoveel mogelijk rekening moet worden gehouden met het milieu en vooral de inpassing van de N18 in het landschap met zo min mogelijk aantasting van het buitengebied. Omdat wij er ernstig rekening mee houden dat de Minister voor een middellange variant al of niet in combinatie met de door de betrokken provinciale en gemeentebestuurders uitgesproken voorkeur zal kiezen, willen wij daarbij een aantal aandachtspunten onder uw aandacht brengen: De komende decennia zal de groei van de bevolking afvlakken en volgens prognoses omslaan in krimp. Dit heeft consequenties voor de aanleg van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen. O.i. wordt daarmee in verschillende provinciale en gemeentelijke plannen onvoldoende rekening gehouden. Graag worden wij rechtstreeks betrokken bij de definitieve vastlegging van de weg zodra het tracébesluit genomen is. Onze lokale kennis kan er toe bijdragen dat het voor milieu, sociale cohesie, landbouw en toeristisch oogpunt meest optimale tracé Usselo (Westerval) en de grens Enschede - Haaksbergen wordt vastgelegd. Wij pleiten voor minimaal vier over- resp. onderdoorgangen voor het lokale verkeer in de Boekelosestraat, Tesinklandenweg (geschikt voor klein landbouwverkeer en fietsers), Badweg en bij de doorsnijding van de Welenmosweg/Geukerdijk. Dit laatste ook vanwege de doorgang t.b.v. de MBS-trein. De toeristische ontwikkeling van Boekelo met zijn prachtige natuurlijke ligging mag door de komst van een nieuw tracé niet belemmerd worden. Te denken valt aan de vele fiets- en wandelroutes die door of vanuit Boekelo plaatsvinden. Bekend is dat gewerkt wordt aan een landinrichting in Enschede Zuid. Bij de besluitvorming en uitvoering daarvan verzoeken wij u aan te sluiten bij en rekening te houden met het gekozen tracé. De geheel (Usselo – Haaksbergen) of gedeeltelijk (Usselo – Haaksbergerstraat) aan te leggen nieuwe weg heeft verschillende consequenties voor verschillende huidige wegen in het gebied. Wij verzoeken U daarover zodra mogelijk met ons te overleggen op welke wijze de noodzakelijke aanpassingen aan de wegenstructuur voor Boekelo het meest optimaal kan geschieden De Military Boekelo willen wij ook na aanleg van de nieuwe weg behouden voor Boekelo. Zoals wij de plannen nu kunnen overzien zal waarschijnlijk het huidige hoofdterrein vervallen en een ander parcours voor m.n. cross country noodzakelijk zijn. Aan het daarover t.z.t. te voeren overleg willen wij graag deelnemen. Wij verzoeken u rekening te houden met onze reactie bij de bepaling van het definitieve tracé en de uitwerking daarvan. Met vriendelijke groet, Dorpsraad Boekelo Jeroen Verhaak, Han Holtkamp, voorzitter secretaris
|